Дискусия на тема “Образование” с В. Методиев в Кюстендил

73934_370166976433243_916461320_nОбразованието е консервативна система в най-добрият смисъл на думата и в него не бива да се правят непремерени стъпки, но също толкова  пагубно е да се отлагат промените, които диктува времето. Аксиома е, че „реформи са правят с достатъчно  пари”, а предвид  икономическата, финансова и всякаква криза, в която живеем, нека  говорим  не за реформи и стратегии, а по-скоро за малки стъпки, които да бъдат ефективни и да могат да се случат, ако не днес, то поне – утре.  С тези думи започна срещата си  Веселин Методиев с гражданите на Кюстенидил.

В  Международния ден на книгата гостът заяви, че искрено се надява инициативата на гражданското сдружение „Обединение за възраждане на книгата”  да постигне значими успехи.  ДДС върху книгите и учебниците  трябва да бъде намален, защото е време не просто да се говори за грамотността или неграмотността на българските деца, но и да се правят малки стъпки за промяна, категоричен е Веселин Методиев.  Книгите трябва да бъдат достъпни за възможно най-много българи, а  учебниците – за всички ученици.   Днес това е проблем,  който често се премълчава.

В хода на дискусията към госта бяха отправени редица въпроси, касаещи промените в образованието, започнати в управлението на ОДС /1999г./ и  продължили с редица отлагания във времето, а някои осъществени под натиска на учителската стачка от 2007г.  Бяха  чути  аргументите от  Програмата  за образование на  ДСБ-БДФ, както и бяха обсъдени и  конкретни членове от подготвения закон за началното и средно образование, приет на първо четене в Народното събрание, подложен на обществено обсъждане, но останал  неприет.

Според  Програмата на ДСБ –БДФ  в един бъдещ закон трябва да се заложат няколко важни неща, като например: утвърждаване на следната структура на българското средно образование: начално от 1 до 4-ти клас, основно – от 5 до 7-ми и гимназиално – от 8 до 12-ти клас; завършване на основното образование с матура, след успешното издържане на която на навършилия 16-годишна възраст ученик да се издава документ за завършено задължително образование, съобразно Конституцията;  категорично „за” принципа „парите следват ученика”, дори когато същият избере да се обучава в частно учебно заведение;  въвеждане на нови държавни образователни изисквания и същите да бъдат коригирани  на всеки  10 години, за да отговарят на времето си;  механизъм, които да стимулира добре работещите педагогически колективи, чиито възпитаници печелят медали на престижни олимпиади и международни конкурси и  показват отлични резулати на зрелостните изпити;  Сметната палата и общините да имат повече правомощия по закон, които да им дават възможност да упражняват  контрол над средствата по делегираните бюджети.

Заложено в подготвения  закон  беше да има граждански контрол чрез Обществените съвети, което е уместно и добро решение, но и днес училищните настоятелства  доказват, че твърде рядко са активни и достатъчно ефективни. А парите за образование са публичин средства и трябва да бъдат максимално ефективно  използвани.

 

Учените сме длъжници на образованието, по-точно длъжници сме на децата,  защото не успяхме да напишем  максимално ясни, разбираеми и същевременно интересни учебници. Това трябва да се случи възможно най-скоро, каза Веселин Методиев.

 

Атмосферата, в която се проведе разговора, се запази непринудена и приятелска, макар сред присъстващите да имаше и хора, несимпатизиращи на коалицията чиито представители бяха  домакините.

 

 

Оставете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>