Веселин Методиев: Ние ще извадим образованието от блатото на формализма

obrazovanie_blato_news

Качеството на продукта, който произвеждат Висшите учебни заведения, зависи от просперитета на цялата държава, каза на среща с академичната общност в Пловдив бившият министър

Българското висше образование е изправено пред огромни предизвикателства, на които могат да отговорят само решителни и можещи политици. Това каза на среща с представители на академичната общност и студенти в Пловдив Веселин Методиев. Според него вече цяло десетилетие висшите учебни заведения у нас работят в реална конкуренция с университетите във Великобритания, Холандия, Дания и цяла Европа и напоследък губи битката за най-качествените студенти. Това е така не толкова за качеството на образованието, а и заради по-ниските такси. Когато напускат България, младите хора избират не само къде да учат, а и начина си на живот, твърди Веселин Методиев. Според него образованието не може да се разглежда отделно от всичко друго, което предлагат държавата и бизнесът на младите българи.

“Образованието обаче е особена материя. Когато бях министър бяха забранил думата реформа. Реформа бе да върнем частната собственост в България. В образованието са необходими ясни правила за развитие и промени. Това, което трябва да направим, е да извадим образованието от блатото на формализма. Днес системата няма необходимата гъвкавост, което води до съмнително качество на изхода на образователната система”, каза още Веселин Методиев. Според него много от Висшите учебни заведения  са принудените да снижават критериите за подбор на студенти и качеството на преподаването, за да си осигуряват необходимите бройки за издръжката. Методиев прогнозира, че пред висшите учебни заведения тепърва предстои сблъсъкът с демографската криза. През следващите години в университетите предстои да кандидатстват наборите 1995 и 1996, когато бе регистрирана раждаемост от 65 000 – 68 000 души годишно. В същото време плановият прием за висшите училища през 2013-а и 71 680 души. В битката за бройки се стига до нарушения на закона, в които кандидати, изкарали двойки на матурите, се приемат под формата на “курсисти”, а после им се дава възможност да вземат необходимите оценки, за да придобият статут на студенти. Това са абсурдите на формализма в образованието, с които България трябва да се справи. Друг проблем е производството на безработни хуманисти.

“Младите хора все по-често избират програми, на чийто финал се вижда диплома, гарантираща работа и професия. Във времето пазарът сам ще регулира образователната система. Тук е мястото и бизнесът да бъде по-активен. Много често работодателските организации се оплакват, че университетите не им подават достатъчно подготвени и квалифицирани кадри. Бизнесът обаче сам не може да формулира от какви точно специалисти и с какви умения има нужда”, коментира Веселин Методиев. Той заяви, че принципа от социализма “учи, за да не работиш”, е част от миналото. “Днес младите хора вече разбират, че трябва да учат, за да получат добра работа. Показателно е, че днес 60% от българите до 30 години, които са без работа, са с основно образование”, посочи бившият образователен министър от правителството на Иван Костов.

Според Методиев проблемът с твърде многото висши учебни заведения у нас, някои от които раздават дипломи без покритие, само и само да привличат студентите, ще се реши по естествен начин. “Въпрос на време е реалната конкуренция да отсее най-добрите. Този процес не може да се контролира от държавата. Няма как тя да накаже професорът, който се появява веднъж през октомври, за да се представи пред курса и да обещае сериозна работа за следващата седмица, а тази следваща седмица да е за 8 декември. Аз самият съм единственият образователен министър, закрил висше учебно заведение и това бе криминалният Славянски университет. това ми струваше огромни усилия и битка с няколко институции във времена на най-тежката криза. В онези времена поставихме началото на реалното развитие на Висшето образование. Въпросът е днес този процес да бъде продължен, а това едва ли може да стане с политици като Бойко Борисов и Цветан Цветанов. Нали не очаквате те да имат визия за бъдещето на образователната система”.

Методиев припомни, че развитието на образованието е пряко свързано с просперитета на цялата държава. “През 1999 година поставихме началото на 9-годишен непрекъснат ръст в икономиката без през това време да е взиман никакъв външен заем. Това не бе се случвало в цялата нова история на България от 1879 година насам”, припомни Методиев. Според него просперитетът на България е свързан с мобилизиране на националния потенциал, а не със заеми и помощи отвън. За целта е необходимо в управлението да се завърнат знаещите и решителните политици, които са доказвали, че могат да изведат страната от всякакви кризи.

Оставете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>